Strefa kursanta

Operator VHF+DSC

Każda osoba, która ukończyła kurs SRC i zdała kończący go egzamin otrzymuje uprawnienia operatora VHF z przystawką DSC.

Obecnie każdy statek morski (jacht,motorówka,...) musi posiadać na swoim pokładzie „UKF-kę” z przystawką DSC, mówią o tym przepisy bezpieczeństwa, dobra praktyka morska i zdrowy rozsądek. Każdy, kto chce wyczarterować lub prowadzić jacht np w Chorwacji lub w Polsce, musi posiadać uprawnienia operatora bliskiego zasięgu SRC (Short Range Certyficate), ewentualnie zamustrować do załogi kogoś z takim patentem. Nie jest to jednak takie proste, ponieważ część firm czarterowych wymaga od skippera posiadania tych uprawnień i warunkuje tym udostępnienie jednostki.
Według umów międzynarodowych, prawo posługiwania się radiem ma osoba, posiadająca uprawnienia operatora SRC lub osoba pod jego (jej) bezpośrednim nadzorem. W praktyce oznacza to, iż na pokładzie każdego jachtu morskiego musi znajdować się przynajmniej jedna osoba ze świadectwem SRC. W wielu krajach (Wielka Brytania, kraje basenu Morza Śródziemnego) uprawnienia te są częściej kontrolowane niż same kwalifikacje żeglarskie.
Wychodząc w morze warto sprawdzić działanie tego radia. W wielu przypadkach może ono decydować o życiu naszym lub innych.

W dniu  01.02.2005 (wg UM PL od 01.02.2007) został wprowadzony jako obowiązkowy system GMDSS. Według tego schematu jachty i motorówki (głównie komercyjne – a takimi są wszystkie jednostki czarterowe) powinny posiadać radia UKF z przystawką DSC. Do obsługi takiego właśnie radia potrzebne są kwalifikacje radiooperatora krótkiego zasięgu SRC. W razie kontroli, która stwierdzi brak osoby ze świadectwem SRC, grozi w najlepszym wypadku konfiskata radia.

Pomijając kwestie prawne, a skupiając się na dobrej praktyce, dobrze mieć świadomość jak rozmawiać przez radiotelefon, zwłaszcza z przedstawicielami kraju, portu czy służb ratunkowych. Warto znać procedury ratunkowe, zakres informacji jakich się od nas oczekuje oraz co zrobić w przypadku nieumyślnego wywołania alarmu. Akcja ratunkowa kosztuje wielkie pieniądze (wiele organizacji finansuje się sama), poza tym w danym momencie inna jednostka może potrzebować pomocy, od której zależy życie wielu osób. Co zrobić w przypadku nieumyślnego wysłania MAYDAY, czy aktywowania radioboi EPIRB?

Tego dowiesz się na naszym kursie. Bądź pewny tego, co robisz, nie bój się - radio jest do rozmawiania, a wszystko jest prostsze niż może Ci się wydawać ale wymaga znajomości procedur.

UWAGA!
KURSY VHF (bez GMDSS)
W związku ze zmianą przepisów od 01.02.2005  nie są już prowadzone kursy i nie przeprowadza się egzaminów na uprawnienia VHF. Dotychczas nadane uprawnienia radiooperatorów VHF zachowują swoją ważność, ale upoważniają jedynie do obsługi zwykłych radiostacji VHF bez przystawki DSC (GMDSS). Nie uprawniają do prowadzenia jachtów, których radiostacje są już wyposażone w przystawki DSC zgodnie z wymogami Urzędu Morskiego.

Kurs SRC ( Short Range Certificate ) – certyfikat radiooperatora krótkiego zasięgu
Kurs VHF ( Very High Frequency ) – tzw. “Ukf-ka”
Kurs DSC ( Digital Selective Calling ) – cyfrowe selektywne wywołanie.
Kurs GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) – morski światowy system łączności alarmowej i bezpieczeństwa

    t

  • 860 zł 749 zł
    Radiotelefon Standard Horizon GX-1100E
  • t

  • 1260 zł 1179 zł
    Najpopularniejszy model RAYMARINE Ray49E
  • t

  • 825 zł 646 zł
    Nowy model słynego NEPTUNA firmy Midland
  • nt

  • 1120 zł 972 zł
    Icom M411 bazowo-przenośny
  • nn
  • Terminarz

    Najbliższy kurs - Warszawa - 18:00
    Termin: 05 grudzień 2017
    Wolne miejsca: 12

    Zobacz cały terminarz